środa, 23 kwietnia 2014

Koreańskie serwisy społecznościowe w centrum uwagi

W Korei Południowej, co raz więcej osób kupuje telefony typu smartphone, dzięki czemu SNS (social network services - ang. serwisy społecznościowe) rewolucjonizują sposób komunikowania się między ludźmi. Aplikacje typu Facebook mobile podtrzymują ludzi w stałym kontakcie przez 24 godziny na dobę na całym świecie. Jednak, jako jeden z wiodących krajów w sektorze IT, Korea Południowa postanowiła zainteresować się rynkiem SNS i stworzyć rodzime alternatywy dla serwisów Facebook i Twitter.
 
W zeszłym miesiącu, Kim Hyeon-woo, mieszkaniec Sillim-dong w Seulu, kupił nowy telefon typu smartphone. Poprzedni telefon Kima był nadal funkcjonalny i działał bez zarzutu. Mało tego, Kim musiał zapłacić za zerwanie umowy z operatorem, aby kupić nowy telefon. Kim po prostu nie mógł się doczekać wkroczenia w świat serwisów społecznościowych i w końcu mieć kontakt z większością swoich znajomych. Głównym motywatorem było poczucie bycia nie na czasie podczas spotkań ze znajomymi, którzy korzystali z dobrodziejstw Internetu w dowolnym miejscu na swoich nowiuteńkich telefonach.
 
"Telefony smartphone posiadają wiele funkcji. Natomiast ja kupiłem swój ze względu na serwisy SNS" stwierdza, Kim. "Gdy korzystam z KakaoTalk - darmowego komunikatora, czy Me2Day - serwisu mikro-blogowego, czuję się jakbym był w całkowicie innym świecie."
 
Mun Eun-jin, pracownik TDK Korea, zmieniała sposób komunikowania się z przyjaciółmi po zakupie telefonu Smartphone. Mun twierdzi, że teraz głownie korzysta z KakaoTalk do komunikacji z przyjaciółmi, i że większość z nich ma telefony z funkcjami SNS. "Po przejściu ze zwykłego telefonu na telefon typu smartphone rzadko korzystam z funkcji SMS," (ang. Short Message Service) "Lubię swobodę, jaką dają mi serwisy SNS podczas wysyłania zdjęć czy filmików przez wi-fi i do tego za darmo." Mun dodaje "Ogromną zaletą jest to, że mogę komunikować się z dużą ilością osób bez pomocy komputera." Dla przykładu, gdy Mun ma zamiar zaplanować wycieczkę z piątka swoich przyjaciół to po prostu zaprasza ich do wspólnej rozmowy na KakaoTalk i dzięki temu mogą w łatwy sposób zdecydować o organizacji wycieczki.
 
Telefony Smartphone radykalnie zmieniły to, w jaki sposób Koreańczycy tacy, jak Kim czy Mun komunikują się ze światem. Powołując się na styczniowy (2011) raport Scotoss Consulting, Koreańczycy więcej czasu spędzają na korzystaniu z aplikacji typu SNS niż na wysyłaniu poczty e-mail. Badania na grupie 650 osób w wieku 20 -50 lat wykazują, że Koreańczycy poświęcają średnio 44,5 minut dziennie na korzystanie z serwisów SNS w tygodniu i średnio 47,1 minut dziennie w czasie weekendów. W porównaniu z pocztą e-mail jest to średnio 24,9 minut dziennie w ciągu tygodnia i średnio 18 minut w weekendy. Badania wykazały również, że poświęcony czas na rozmowy telefoniczne to średnio 30,9 minut dziennie i średnio 22,7 minut dziennie na pisanie wiadomości SMS. To dowodzi, że serwisy SNS stały się obecnie najpopularniejszym środkiem komunikowania się pośród Koreańczyków.
 
Liczba telefonów typu smartphone przekroczyła 7 milionów na koniec roku 2010. Obecnie jest to około 8 milionów. Trzy największe firmy telekomunikacyjne w Korei zapowiadają osiągnięcie 20 milionów użytkowników Smartphone do końca 2011 roku, co w Polskich realiach jest liczbą abstrakcyjną.
 
Od kiedy rynek SNS jest tak mocno związany z rynkiem Smartphone i tabletów, konkurencja w Korei pomiędzy dostawcami SNS wzrosła nieprawdopodobnie. Koreańskie aplikacje KakaoTalk i Me2Day mimo tego prowadzą ostrą rywalizację na rynku, do którego zaliczają się również Facebook i Twitter.
 
KakaoTalk to koreańska aplikacja, dzięki której użytkownicy smartphone są w stanie przesyłać wiadomości tekstowe, zdjęcia i video z i do dowolnego miejsca na świecie. Dzięki temu serwisowi Koreańczycy są w stanie prowadzić czat w czasie rzeczywistym, wymieniać się zdjęciami i filmikami bez ponoszenia kosztów, głównie dzięki sporej ilości sieci wi-fi i odpowiednimi umowami z operatorami sieci komórkowych.
Po wejściu na rynek w marcu 2010 KakaoTalk odnotował spory wzrost. Liczba użytkowników wzrosła do 6 milionów po 10 miesiącach działania aplikacji. Obecnie każdego miesiąca przybywa 1,2 miliona użytkowników. Dzięki temu 80% Koreańczyków korzystających z telefonów smartphone cieszy się darmowymi wiadomościami tekstowymi.
KakaoTalk poczynił starania, aby stać się najbardziej popularnym darmowym komunikatorem w Hong-Kongu, Makao i w czterech krajach na Środkowym Wschodzie: Kuwejcie, Arabii Saudyjskiej, Katarze i Zjednoczonych Emiratach Arabskich.
 
Twórca aplikacji, który pragnie pozostać anonimowym twierdzi, że: "użytkownicy KakaoTalk porozumiewają się głównie w gronie swoich znajomych zapisanych w książce telefonicznej. Nie znając ID czy numeru telefonu ciężko będzie komuś obcemu skontaktować się z daną osobą. To bardziej koreański sposób komunikowania się. W odróżnieniu od Twittera czy Facebooka, które są poniekąd bardzo upublicznione i obdarte z prywatności."
 
Redakcja Korea-Online również przetestowała nowy komunikator, KakaoTalk dla systemu Android. Gorąco polecamy zwłaszcza z uwagi na możliwość grupowego czatu i intuicyjność aplikacji. Posiadając kontakty w Korei Południowej i Smartphone, w łatwy sposób będziecie mogli komunikować się z dowolnego miejsca czy to przez wi-fi czy sieć komórkową. W porównaniu do problematycznego wysyłania wiadomości SMS do Korei czy używania Facebooka do prywatnego czatu jest to o wiele lepsze rozwiązanie. Ciężko tez powiedzieć czy KakaoTalk ma szansę zadomowić się w Polsce. Telefony smartphone nie są aż tak popularne a rodzimy rynek jest już dość mocno obsadzony siecią Gadu-Gadu i komunikatorem Tlen.
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz